تشریفات مجلل ارجمند

تشریفات مجلل ارجمند، محضر ازدواج ارجمند

تشریفات مجلل ارجمند

تشریفات مجلل ارجمند، محضر ازدواج ارجمند

  • ۰
  • ۰

بله برون به مراسم بعد از خواستگاری و قبل از نامزدی می­ گویند.

میزبان خانواده عروس است و میهمان­های این مراسم اقوام درجه یک هر دو خانواده یعنی پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، عمو، عمه، دایی و دوستان نزدیک عروس خانم و آقا داماد هستند. به همین خاطر این مراسم از نظر خانواده عروس و داماد مهم تلقی می­شود. چون در این شب می­توانند شناخت بهتری نسبت به هم پیدا کنند.

بعد از وارد شدن همه­ میهمان­ها و نشستن بزرگترهای فامیل در بالای مجلس، شروع به صحبت کردن درباره مهریه، شیربها، تاریخ عقد و عروسی می­کنند. خانواده هایی که سنتی­ تر هستند، برای احترام بیشتر به بزرگترها در شب بله ­برون، سرِ مهریه و شیربها بحث می­کنند و به توافق می­رسند. اما بعضی از خانواده ­ها برای حفظ آرامش این مراسم، درباره­ موارد ذکر شده در مراسم خواستگاری به توافق می­رسند و فقط میزان مهریه و شیربها را در این جشن مطرح می­کنند و خانواده­ها برای اعلام موافقت خود، کف می­زنند و تبریک می­گویند.

بعد از مشخص شدن این موارد و گرفتن بله از خانواده عروس و خود عروس خانم، به بحث شیرین هدایا می­رسیم.

خانواده داماد بنابر رسم و رسوم ما ایرانیان هدایایی را به عروس خانم تقدیم می­کنند.

در سال­های نه چندان دور، هدایا را در طبق می­چیدند و با روبان تزئین می­کردند. ولی در سال­های اخیر اغلب خانواده­ ها بعد از خرید هدایا، آنها را برای گل ­آرایی و تزئین به گل­فروشی­ها می­سپارند. همچنین خانواده­ های خوش­ذوق با سلیقه و خلاقیت خودشان هدایا را به­ زیبایی تزئین می­کنند تا تعریف و تمجید خانواده عروس را نصیب خودشان ­کنند.

انگشتر نشان، نگینِ هدایای بله­ برون می­باشد. انگشتر نشان از حلقه ازدواج جداست و معمولاً سبک­تر از حلقه انتخاب می­شود که بعد از «بله» گفتن عروس خانم، خانواده داماد یا خود آقای داماد این انگشتر را دستِ عروس می­کنند. چادر هم که جزء فراموش نشدنیِ هدایای بله­برون است، توسط خانواده داماد بر روی سر عروس خانم انداخته می­شود. بعضی از خانواده­ها پارچه، کیف و کفش هم در کنار چادر قرار می­دهند.

این مراسم بدون گل و شیرینی معنا ندارد! و اما کله­ قند که شیرینی خاصی به این مراسم می­دهد. به­ خصوص اگر تزئین زیبایی داشته باشد و معمولاً هم­زمان با پخش شیرینی این کله­ قند توسط یکی از افراد حاضر در مجلس، معمولاً از طرف خانواده عروس شکسته می­شود و مجلس بله ­برون را صمیمی­تر می­کند.

مرحله آخر نوشتن همه­ قول و قرارهاست که در قدیم روی یک برگه می­نوشتند و عروس و داماد و بزرگترها آن را امضا می­کردند. در سال های اخیر آلبوم­های مخصوص بله ­برون وارد بازار شده ­اند که نسبت به بر­گه­های معمولی رسمی­تر و شیک­تر هستند.

پس از گذاشتن قول و قرار­ها، بله گفتن عروس خانم، دادن هدایا توسط خانواده داماد به عروس، گرفتن عکس­های یادگاری و خندیدن و شادی کردن این مراسم با آرزوی خوشبختی برای عروس و داماد به پایان می­رسد.

  • ۹۹/۰۱/۲۰
  • تشریفات مجلل

بله بران

خواستگاری

مراسم بله برون

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی